בעידן שבו אנו חיים כל ארגון במגזר הפרטי והציבורי כאחד חייב להחזיק באתר אינטרנט תדמיתי שהופך הלכה למעשה לחלון הראווה של העסק בעידן שבו הכל מתחיל ונגמר ברשת. אשר על כן, אחת המשימות הראשונות והחשובות ביותר שעל כל מנהל להשלים עוד לפני שהאתר מתחיל להיבנות היא לבחור בשם הדומיין שעליו יוקם האתר, זוהי בעצם הכתובת של האתר והקלדתה תנתב את קהל היעד הפוטנציאלי לעברו. במאמר שלפניכם נתייחס בהרחבה למספר טיפים מעשיים שיסייעו לכם לבחור את שם הדומיין הטוב ביותר.
ראשית, הטיפ הבסיסי והחשוב ביותר שעליכם לתת עליו את הדעת הוא כמובן בחירה בשם דומיין אשר ישלב בתוכו בצורה זו או אחרת את שמו של המותג שלכם ו\או את שמה של החברה שלכם. כיוון שהבחירה נעשית על בסיס מקום פנוי הרי שגם אם לא הצלחתם לתפוס את הדומיין שהיה אצלכם בעדיפות הראשונה הרי שתוכלו לנסות לרכוש אותו כדומיין שיופיע בשפה העברית – או אם לצורך העניין שם המותג או החברה שלכם מורכב משתי מילים – תוכלו לבחון את האפשרות לרכוש דומיין שבו שתי המילים אינן מופיעות יחדיו ברציפות אלא מופרדות באמצעות מקף. מדובר בפרקטיקה מוכרת שלא כדאי להתעלם ממנה אף על פי שאינה נהנית מפופולריות רבה.
לא פעם תגלו כי שם הדומיין בו אתם חפצים כבר נתפס – אלא שכאשר תיכנסו לבדוק איזה אתר נבנה על בסיס הדומיין הזה, תגלו שלא נבנה אף אתר וכי הדומיין מוצע בפועל למכירה. מדובר בתופעה מוכרת מאוד במסגרתה אנשים מרחבי העולם רוכשים דומיינים הנסמכים על ביטויי מפתח פופולריים ומחכים שיבוא יום ובו האדם שחפץ בדומיין ירכוש אותו מהם בסכום גדול בהרבה. כך, למשל, הדומיין PrivateJet.com הועבר לפני כמה שנים מיד ליד בעבור לא פחות מ-30 מיליון דולרים.
אז אם מעולם לא הקדשת זמן לשאלה כמה היית מוכן לשלם על דומיין, הרי שהגיעה העת לחשוב על כך ולא לשלול על הסף אפשרות לרכוש מאדם אחר את הדומיין האופטימלי שמתאים לכם כמו כפפה ליד. במרביתם המוחלט של המקרים, ההשקעה צפויה להצדיק את עצמה.
כדאי מאוד להקפיד על בחירת שם דומיין שיכלול ביטויי מפתח הרלוונטיים לעסק שלכם – גם אם לא מדובר בשמו המלא של העסק. לשם המחשה, אם האתר שלכם יוקדש למכירת נעליים הרי שכדאי יהיה לכם לבחון למשל את הדומיין buyshoes.co.il גם אם זה רחוק מלהיות שם המותג שלכם.
בהקשר הזה ראוי לציין עובדה חשובה מאוד בכל הנוגע לרכישת דומיינים: אתם יכולים לרכוש יותר מדומיין אחד (עלות התחזוק השנתית של הדומיין נמוכה יחסית ועומדת במרבית המקרים על פחות ממאה שקלים לשנה) ובעצם לנתב כמה דומיינים לאותו האתר. בצורה כזו, אם מצאתם מספר דומיינים פנויים שיכולים להתאים לכם, לא תצטרכו להתלבט.
כפי שציינו, יש מקרים שבהם מחוסר ברירה חברות בוחרות בשם דומיין ארוך יחסית אך באופן כללי מומלץ לבחור בשם קליט הניתן לאיות ברור בשפה האנגלית. הסיבה לכך היא שעליכם להימנע מכל מוקש אפשרי בדמות סיבוך שנובע מהקושי לאיית את שם האתר. זכרו, כבעלי העסק יש לכם חלון הזדמנויות קצר מאוד להרשים את מי שנכנס לאתר שלכם ולראשונה ולגרום לו להישאר, אם תבחרו בשם ארוך ומסובך מדי – סביר להניח שהלקוח בכלל יעדיף לוותר על התענוג מלכתחילה.
לבסוף, חשוב מאוד לזכור שהדומיין מורכב הלכה למעשה משם הדומיין ומהסיומת. במילים אחרות, גם אם שם הדומיין שנמצא אצלכם בעדיפות ראשונה נתפס תחת הסיומת COM או CO.IL הרי שלא כדאי לכם לוותר בטרם תבחנו את אותו הדומיין בסיומת אחרת כדוגמת BIZ או NET.